Un cafè, unes pastes i moltes coses per explicar. Són els components dels cafès científics Avancem Amb Tu i Per Tu, que reuneixen pacients, familiars de pacients, investigadors i metges en un ambient càlid i proper en el que compartir els seus coneixements i experiències sobre una malaltia mental determinada. En un cafè científic no hi ha experts i no experts: tothom té coses per explicar i per aprendre, tots tenen en comú un mateix tema i n’aporten visions diferents.

L’eix vertebrador d’aquesta segona edició del cicle el formen les malalties mentals, sent els trastorns d’ansietat i depressió, les addiccions i les alteracions de la memòria els temes a tractar en les sessions de gener, febrer i març. El primer cafè tindrà lloc el dijous, 26 de gener, a les 18.00 h al Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (Dr. Aiguader 88, Barcelona), i comptarà amb l’assistència d’Olga Valverde, cap del Grup de Recerca en Neurobiologia del Comportamentde la UPF, Marta Torrens, psiquiatra de l’Hospital del Mar, i Víctor Pérez, cap de l’Institut de Neuropsiquiatria i Addicions del Parc de Salut Mar.

“Els problemes de salut mental agrupen nombrosos trastorns, molts d’ells tractats com a malalties psicològiques amb una importància menor”, comenta Gema Revuelta, colíder del projecte juntament amb Fina Lorente. I afegeix, “el cicle de cafès científics Avancem Amb Tu i Per Tu és un homenatge a les persones i entitats que participen en la recerca sobre malalties en general, des de pacients fins a científics, passant per voluntaris, familiars, personal sanitari, associacions de pacients, fundacions benèfiques i filantrops que recolzen la recerca, així com la societat en general.”

El Departament de Ciències Experimentals i de la Salut de la UPF organitza por segon any consecutiu aquesta iniciativa, guanyadora el 2015 del concurs de Responsabilitat Social Universitària de la UPF i que compta amb el Consell Social de la UPF, la Fundació Salut Mental Catalunya i la Federació Catalana de Drogodependències com a organismes col·laboradors.

Avancem Amb tu i Per Tu és un projecte liderat per Fina Lorente, directora del campus del Mar de la UPF, i Gema Revuelta, directora del Centre d’Estudis de Ciència, Comunicació i Societat (CCS-UPF). Gemma Esparó, tècnica administrativa, i Carolina Pozo, comunicadora científica de la Universitat, en són les coordinadores. L’edició anterior es va centrar en les malalties minoritàries i va comptar amb la participació voluntària de diversos investigadors, com Pura Muñoz, cap del Grup de Recerca en Biologia Cel·lular (UPF), Rafael Maldonado, cap del Grup de Recerca en Neurofarmacologia (UPF) o Luís Alberto Pérez Jurado, cap de la Unitat de Recerca en Genètica (UPF).

firma
Este blog cuenta con la financiación de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) y el Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades