recercaixa3debatsL’ús de les TIC millora l’aprenentatge? Quin aprofitament s’està fent de  les seves potencialitats a les aules digitals? Per què els professors no recomanen viquipèdia als seus alumnes per consultar continguts?  Què en pensen d’aquesta eina i quin ús fan ells en privat?

Donar respostes a  aquestes preguntes és l’objectiu d’alguns investigadors seleccionats al programa RecerCaixa, que lideren  diverses recerques per detectar bones practiques i fer propostes per millorar l’ús de les TIC en l’àmbit educatiu. Tots ells van donar a conèixer part dels resultats obtinguts  i la seva opinió personal en un debat obert al públic, que va tenir lloc el 27 de març al Palau Macaya.

La iniciativa s’emmarca dins el cicle “Els debats de RecerCaixa”, impulsat per l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i l’Obra Social “la Caixa”, i té com a objectiu obrir un espai de diàleg sobre temes d’interès social que actualment són objecte de recerca del programa RecerCaixa.

El debat va ser moderat per Ferran Ruiz, president del Consell Escolar de Catalunya, i va comptar amb la presència del director del programa RecerCaixa, Josep Joan Moreso, així com representants del sector acadèmic,  l’administració, entitats de reconeguda trajectòria en el foment de les TIC, i  empresaris vinculats a aquesta àrea.

Entre les idees exposades destaca el fet que els professors universitaris tenen una bona opinió de la viquipèdia, i cada cop hi ha més docents que demanen els seus alumnes exercicis per millorar els continguts d’articles d’aquesta web, va explicar Eduard Aibar, professor d’Estudis d’Art i Humanitats a la Universitat Oberta de Catalunya, qui també va insistir en la necessitat que els professors “s’impliquen més en aquesta tasca,  que genera un benefici social ja que vikipèdia és la sisena página més consultada a internet i la única de les 20 o 30 primeres que no pertany a una empresa o corporació privada”.

Antoni Bartolomé, professor de Didàctica i Organització Educativa a la Universitat de Barcelona. va apuntar que amb les TIC no s’aprèn més ni millor, sinó de forma diferent i que l’èxit de la seva utilitat en l’educació depèn del professorat que les aplica i de la metodologia que posa en pràctica, en cada cas; i que cada cop més el professorat s’estima més els consells i les experiències que els hi comuniquen els seus col·legues que les indicacions proposades pels experts en pedagogia”. La professora Roser Pintó, directora del Centre de Recerca per a l’Educació Científica i Matemàtica (CRECIM) i professora de Didàctica de els Ciències a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), va indicar que “hi ha una correlació entre la manera en què es fan servir les TIC i la formació tècnica que ha rebut el professorat en relació a les seves potencialitats, i que tot i que  la UE demana de forma explícita la integració de l’ús de les TIC en les capacitats de l’alumnat de ciències, a les aules digitals sobretot es fan servir com a suport per gestionar la informació”.

Altres temes que van ser objecte de debat  van ser si la  “tecnodependència” va en contra del pensament crític, un concepte que va ser descartat pels investigadors;  la necessitat d’introduir noves metodologies a les aules i concretar quines eines TIC es poden aplicar en cada cas (en funció dels objectius i l’edat de l’alumnat i el programa curricular de cada etapa educativa), i el fet que la tecnologia no és neutral i que cada TIC “amaga” i ofereix unes diferents possibilitats en funció del seu disseny.

L’acte es va cloure de forma molt original i adient amb la sessió,  amb la formulació de diversos tuits per part dels ponents per resumir les principals idees exposades, a proposta del moderador Ferran Ruiz, qui va destacar que la integració de les TIC en l’àmbit de l’ensenyament és un dels principis rectors del sistema educatiu i que les societats més avançades són aquelles capaces de generar coneixement, col·laborar i compartir-lo, indicant que el cicle de debats de RecerCaixa  “és un bon exemple” per avançar en aquesta línea.

Un pensamiento sobre “TIC i educació: propostes per fomentar les bones pràctiques”